maandag 4 augustus 2014

4 augustus Over een koude oorlog en veel regen

Maandag 4 augustus
Het weer ziet er niet zo geweldig uit vandaag. Het is bewolkt en koud. 18 graden, dat hebben we geloof ik nog nooit gehad in de VS. Lange broek aan dus. Op het blog van Arjan en Stefanie lezen we dat ze in Death Valley 25 graden hadden. Ongekend, normaal is het daar 45 graden. 
Lange broek aan, regenjas mee en naar Yellowstone voor de bergen en watervallen loop. Als gevolg van wegwerkzaamheden doen we lang over het eerste stuk. Maar liefst 7 mijl is opgebroken en er is maar een rijstrook beschikbaar. Stapvoets rijden en veel wachten.


We rijden naar Mammoth Hot Springs, heetwaterbronnen met daarin veel mineralen en kalk die voor prachtige afzettingen zorgen. We lopen de loop rond de diverse springs en geysers. Vooral de terrassen zijn erg mooi. Helaas geen zon erop. Het spettert een beetje en naarmate we langer lopen gaat het harder regenen. We besluiten wat te gaan eten in het restaurant van Mammoth Hot Springs in de hoop dat het daarna droog is. 


Het restaurant is beredruk. Er staat een rij voor de bestelbalie en alle tafels zijn bezet. Tussen de tafels staan mensen te azen op een vrijkomend tafeltje. Henk stort zich in de rij, ik  stort me op het tafelgevecht. Dit laatste gaat vrij vlot. Tegelijk met een Japans gezin ga ik zitten aan een leegkomende plek die bestaat uit drie aaneen geschoven tafeltjes  met 8 stoelen. De Japanse oma (we zien veel Japanse gezinnen die oma meenemen op reis!) kijkt me venijnig aan en plant haar tas midden op het tafeltje waaraan ik zit. Dit is de start van een mini koude oorlog. Ik trek tafeltje drie los van de andere twee en neem zo oma’s tas mee. Woest staat ze op en grijpt haar tas. Ik glimlach haar beleefd toe. Tafel  veroverd, oorlog gewonnen.
Helaas blijft het regenen. En meer dan dat. Grote grijze wolken zakken neer op Yellowstone; er zijn amper bergen te zien, laat staan de bloemrijke weides waar buffels grazen. En dit blijft de hele dag zo. We zien geen buffels, geen beren, niets. Alleen regen. Jammer, maar gelukkig hebben we gisteren nog veel kunnen doen.
Morgen richting Glacier NP, waar het weer volgens de voorspellingen goed is. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten